Status 20.8.2020
Utfordring
Målsetting for dommerutvikling i Aksla IL
Beholde - utvikle - rekruttere
Mål for sesong 2020/2021:
Langsiktig mål
Tiltak
Annet:
Viktige oppgaver dommerkontakt og dommerutvikler
Beholde eksisterende, utvikle og rekruttere nye dommere. Denne jobben bør forankres i styret med
instrukser som gjennomføres hver sesong.
Hjelpe de unge dommerne med pålogging til TA for å oppdatere sperrer og halltilgjengelighet og andre
formaliteter.
Det er klubbens jobb å beramme dommere på kamper til og med J/G 12 år, på de kampene klubben står
som arrangør for. Dommere med utdanningen "Dommere Barnehåndball" er å foretrekke, da de er
utdannet til dette nivået og bør ha erfaringen fra denne typen kamper. Informasjon om ansvarsfordeling
til den enkelte lags arrangementsansvarlig.
Nyutdannede dommere skal følges opp i de første kampene etter endt kurs. Frafall blant unge dommere
skyldes blant annet mangel på oppfølging.
Når klubbens dommere ønsker seg større utfordringer kan dette formidles til sonens
oppsettsmedarbeider og regionskontoret.
Utfylling av dommerregninger må gjennomgås for klubbens dommere.
Det er viktig at det etableres et dommermiljø i klubben på lik linje med de spillende lagene, også når det
gjelder drakter og utstyr.
Dommere bør få mulighet til å dømme på trening og i treningskamper.
Dommerprestasjoner bør vektlegges internt på samme måte som resultater som oppnås av de spillende
lag. Årsmøter, oppslagstavle, klubbavis , web side og lokalpresse må benyttes der det er tilgang på dette.
Årshjul dommeransvarlig
1. april: Dommerpåmeldingen åpner.
Prat med alle dommere og spør hvem som ønsker å dømme videre. Dette er
viktig jobb før du melder dem på i TurneringsAdmin (TA)
15. april: Dommerkontaktrapport;
Sendes på e post til dommeransvarlig i NHF Region Nord etter endt sesong
(15.04.2021). Trykk her for å laste ned mal.
30. april: Siste frist for dommerpåmelding
1. juni: Siste frist for dommere til å akseptere dommerpåmeldingen
Dommere aksepterer dommerpåmeldingen inne på sin profil i TurneringsAdmin (TA), under fanen "Påmeldinger". Min
Idrett bruker dommerne selv også til å oppdatere personlige opplysninger. Primær e post og primær mobil MÅ være
riktig og til den respektive. Husk at feltet "publisert på internett" er avhuket .
Før Sesongstart (aug sept ) forslag fredag 25 september
Dommermøte i klubb før sesongstart., Påmelding til kurs før sesongstart, Informere og oppfordre klubbens dommere
til deltakelse på regionens dommermøte., Påse at dommerne har vært innom TurneringsAdmin og lagt inn
sperredatoer, haller de kan dømme i og hvilket lag de spiller for. Spesielt sperredatoer må dommerne minnes på å
legge inn gjennom hele sesongen. Opplæring i bruk av TA og Min idrett. Politiattest alle dommere over 15 år.
Medio september oktober og ut sesongen : Dommeroppsettene publiseres kontinuerlig
Dommeroppsettene for de ulike serie blir først publisert i denne tidsperioden, og publiseres kontinuerlig gjennom
sesongen. Dobbeltsjekk at alle dommere er klar over sine kamper. Husk også og oppfordre klubbens dommere til å
delta på regionens dommerkurs
Medio november: Dommerkvote
Skaffe oversikt over antall dømte kamper pr. dommer, slik at alle dommerne når dommerkvoten i løpet av sesongen.
Medio mars: Planlegge neste sesong, Dommermøte
Som dommerkontakt bør du i mars ha et bilde av hvem som fortsetter neste sesong. Bearbeide eksisterende og skaffe
nye dommere ved behov.
Wenche Kjerstad og Lene Bjørlo Overå